Wpływ firm na edukację ekologiczną
Stawianie nacisku na edukację ekologiczną przeważnie wiąże się z tym, co przekazujemy dzieciom i młodzieży w szkole. Istotne jest również to, jakie treści poznają osoby dorosłe. W tym miejscu niezwykle ważne staje się to, jak do promocji ekologii oraz zrównoważonego rozwoju podchodzą firmy. To właśnie ich marketing może znacząco wpłynąć na świadomość ekologiczną poszczególnych osób. Zauważyć można, że coraz więcej firm w swoim przekazie stawia na edukację w kwestiach zmian klimatycznych lub problemu nadkonsumpcji.
Dbanie o zrównoważony rozwój
Dotarcie z edukacyjnym, proekologicznym przekazem jest realizowane w ramach dbania o tzw. zrównoważony rozwój, który nastawiony jest na osiąganie celów ekonomicznych, a także dbanie o społeczeństwo i środowisko. Obecność kwestii ekologicznych wynika z realizacji tzw. Agendy 2030 zakładającej osiąganie konkretnych celów środowiskowych i społecznych na całym świecie. Właśnie dlatego coraz więcej komunikatów marketingowych ma na celu przedstawienie konkretnej treści uświadamiającej, mającej walory edukacyjne. Tym samym firmy dbają o realne uświadamianie społeczeństwa. Szczególny nacisk kładzie się na to, aby firmy zorientowane na zrównoważony rozwój zachęcały do podejmowania świadomych środowiskowo decyzji.
Marketing wspierający edukację
Badania wykazują, że w Polsce aż 41% konsumentów w ogóle nie wie, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju, a jedynie 6% respondentów stwierdziło, że interesuje się tematem i ma wiedzę związaną z tym zagadnieniem. Co więcej, 21% badanych uznało, że biznesy powinny edukować i popularyzować wiedzę w tym zakresie. W tym miejscu zauważa się niezwykle istotną rolę marketingu, jako sposobu na upowszechnianie idei zrównoważonego rozwoju. Tu edukacja jest możliwa jedynie wtedy, gdy przekaz jest wewnętrznie spójny i oparty na budowaniu zaufania konsumentów. Najskuteczniejszy proces edukacyjny jest wtedy, gdy firmy promujące edukację ekologiczną same mają rzeczywiste dokonania w tej materii. Przykładowo od firm odzieżowych oczekuje się zachęcania do wybierania produktów trwałych, jakościowych, a jeśli się da, również i wykonanych z proekologicznych materiałów.