Identyfikacja wizualna marki – z czego się składa?
Odpowiedni wizerunek firmy jest podstawą każdego biznesu. Jeśli potrafisz poprawnie wskazać logo lub kolory, jakimi posługuje się Twoja ulubiona marka, prawdopodobnie jest to właśnie efekt działań sztabu specjalistów, którzy intensywnie pracują nad jej identyfikacją wizualną. Jaka jest jej rola w brandingu i jakie elementy obejmuje?
Wyrazić osobowość marki
Firma, która chce się rozwijać, powinna mieć w pełni ukształtowaną osobowość. Tak jak na charakter człowieka wpływają konkretne cechy, tak w przypadku marki najtrafniej określa ją zestaw elementów, które pozwalają odróżnić tę konkretną działalność od pozostałych. Opisany ciąg elementów to właśnie identyfikacja wizualna. O wizerunku firmy i jej postrzeganiu decydują precyzyjnie dobrane komponenty. Na tożsamość marki wpływają:
- nazwa i logotyp – to podstawa, która stanowi fundament systemu wizualnego. Samo logo jest dziś niewystarczalne do tego, by skutecznie zidentyfikować markę, dlatego należy rozbudować tożsamość o kolejne elementy,
- symbole, formy i kształty,
- typografia,
- dobór kolorystyki,
- wzory materiałów drukowanych,
- projekty opakowań produktów,
- aranżacja i wystrój firmowego wnętrza,
- oznakowanie firmowych pojazdów,
- strój pracowniczy,
- oprawa graficzna miejsc online,
- szablon maila, newslettera.
Lista nie jest kompletna i z pewnością można dopisać do niej jeszcze wiele elementów. Jednak spośród wielu te wyżej wymienione wydają się najistotniejsze w kontekście rozpoznawalności marki pod względem wizualnym.
Czym się wyróżnia dobry system identyfikacji?
Nietrudno jest stworzyć i nadać marce jakąkolwiek tożsamość. Umiejętna identyfikacja wizualna wymaga jednak dogłębnej analizy marki, aby prawidłowo ująć w ramy fundamentalne założenia przedsiębiorstwa. Dobrze opracowany system powinien być dopasowany do istoty i charakteru marki. Struktura systemu musi być elastyczna, aby w przyszłości było możliwe wkomponowanie kolejnych elementów.
Najważniejszą cechą dobrej identyfikacji jest spójność. Tak zaprojektowana tożsamość wizualna wpływa na kreowanie marki i przynosi jej szereg korzyści. System powinien być spójny nie tylko pod względem koncepcji, ale i na tle użytkowym, co oznacza, że każdy szczegół musi być tworzony zawsze na podstawie ustalonych schematów i założeń.
Najważniejsze funkcje identyfikacji wizualnej
Wizualna tożsamość marki to czynnik, który wyróżnia ją wśród konkurencji. Szczegółowa analiza i dobrze opracowana identyfikacja wizualna zapewniają marce odrębność, dzięki czemu odbiorcy nie są w stanie jej pomylić z żadną inną działalnością.
Osobowość wizualna jest bardzo ważnym nośnikiem informacji o marce, wpływa na procesy poznawcze i zwiększa rozpoznawalność firmy. Dziś identyfikacja wizualna uważana jest za podstawową formę komunikacji z odbiorcą, jest także niewątpliwym wsparciem podczas kreowania pozytywnego wizerunku. Stworzenie tożsamości to długotrwały i wymagający proces, ale efekty z pewnością przełożą się na fakt, że odbiorca z miejsca przypisze marce konkretne, pożądane cechy.